PENGENALAN
Isu merotan bukanlah
perkara baharu di dalam dunia pendidikan di negara ini. Pelbagai pihak seperti
ibu bapa, pihak sekolah, tokoh akademik dan para pemimpin Negara telah
menyuarakan pendapat dan cadangan masing-masing sehinggalah berlaku beberapa
kali perubahan dalam tatacara perlaksanaan hukuman rotan di kalangan pelajar
sekolah di negara ini. Hukuman merotan adalah dibenarkan ke atas
pelajar-pelajar yang melakukan kesalahan berat seperti mana yang termaktub
dalam Akta Dsiplin Sekolah (1957/59). Walaubagaimanapun, Kementerian Pendidikan
(1992) telah mengarahkan semua guru besar dan pengetua supaya mengutamakan perbincangan
dari hati ke hati terhadap pelajar yang melakukan kesalahan, walaupun hukuman
rotan masih dibenarkan. Sekali lagi perubahan berlaku apabila Kementerian
Pendidikan (1994) mengeluarkan arahan supaya hukuman rotan di khalayak ramai
dihentikan. Sebaliknya hukuman rotan seharusnya dijalankan di dalam bilik
pengetua dengan disaksikan oleh beberapa orang guru.
Malangnya masalah disiplin tetap
terus meningkat. Perubahan berlaku lagi apabila Kementerian Pendidikan pada tahun 1996 telah mengarahkan supaya hukuman rotan diteruskan termasuklah terhadap
pelajar-pelajar perempuan. Perubahan ini adalah berdasarkan resolusi yang
dicapai dalam Seminar Disiplin Pelajar Kebangsaan yang dihadiri oleh
pegawai-pegawai pendidikan, wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru, kesatuan dan
persatuan perguruan, pertubuhan bukan kerajaan, ahli akademik, media massa dan
juga wakil-wakil pelajar. Kementerian Pendidikan pada tahun 1997 juga telah menetapkan hanya
guru besar, pengetua dan guru disiplin diberi kuasa merotan. Walaubagaimanapun,
peraturan tersebut telah diubah lagi apabila Kementerian Pendidikan (1988)
membenarkan guru besar atau pengetua member kuasa kepada mana-mana guru melaksanakan
apa-apa hukuman termasuklah merotan. Ini adalah kerana guru-guru agak sukar
mengawal disiplin pelajar di dalam kelas kerana peraturan sebelum itu hanya
membenarkan pengetua, guru besar dan guru disiplin sahaja melaksanakan hukuman
terhadap pelajar yang melanggar peraturan sekolah.
Kementerian
Pendidikan sekali lagi pada tahun 1999 telah mengedarkan garis panduan yang terbaru berhubung
peraturan dan disiplin pelajar termasuklah merotan di kalangan pelajar yang
melanggar peraturan sekolah. Dalam garis panduan tersebut digariskan kesalahan
berat, sederhana, ringan dan biasa serta bentuk hukumannya.
Dalam
tahun 2003, isu hukuman merotan sekali lagi menjadi bahan perbincangan yang
sangat hebat apabila pada tahun tersebut, media massa banyak melaporkan tentang
kes salah laku pelajar termasuklah kesalahan yang melibatkan pergaduhan
berkumpulan dan kes pembunuhan. Berikutan desakan daripada pelbagai pihak
termasuklah para menteri maka sekali lagi Kementerian Pendidikan (2003) telah
mengkaji secara serius untuk memberi kuasa semula kepada semua guru di sekolah
melaksanakan hukuman rotan terhadap pelajar, sebagai usaha mengekang masalah
disiplin yang semakin membimbangkan.
Kenakalan sebahagian pelajar hari ini mengarah
kepada bentuk jenayah seperti samseng di sekolah, pergaduhan, memiliki bahan
lucah dan penyalahgunaan dadah. Bahkan ada pelajar yang berani mengugut guru
yang cuba mendisiplinkan mereka. Fenomena ini tentunya mencemaskan semua pihak
dan langkah pencegahan perlu dilakukan dengan segera sebelum ianya menjadi parah.
Mungkin salah satu cara yang pencegahannya ialah melalui hukuman yang berat
seperti rotan. Hukuman ini walaupun dibenarkan, namun ada pihak yang tidak
berpuashati dan beranggapan ia cara lama yang tidak sesuai pada zaman ini.
Merotan atau memukul sebagai satu cara mendidik
sebenarnya bukanlah perkara baru. Di Amerika, merotan dan cara dendaan fizikal
yang lain adalah perkara biasa pada masa lalu. Blair G.M, at.el (1975)
melaporkan bahawa pada awal abad ke 20, di sebuah sekolah yang mempunyai 250 guru, terdapat
328 kes merotan pada suatu minggu, atau purata 65 kes merotan setiap hari. Di sebuah
sekolah yang lain pula, lapan belas orang murid lelaki dirotan selama dua jam
di hadapan seorang dewasa atau orang yang tidak dikenali. Ada seorang guru tua
memberitahu, bahawa pada hari pertama beliau mengajar, dia merotan setiap orang
murid yang ada di dalam kelasnya. Pada tahun 1848, sebuah sekolah tinggi di
Carolina Utara menerbitkan satu senarai tingkah laku yang dilarang bersama
dengan hukumannya sekali. Diantara peraturan tersebut ialah;
- Murid lelaki yang bermain dengan murid
perempuan, empat kali sebat.
- Berkelahi, empat kali sebat.
- Menyimpan kuku panjang, dua kali sebat.
- Bercakap kasar, lapan kali sebat.
Di dalam tradisi Pendidikan Islam, Rasulullah
membenarkan kaedah rotan di dalam mendidik anak. Dalam salah satu hadis Baginda
bersabda maksudnya: “Ajar anakmu untuk belajar mengerjakan solat apabila
berumur tujuh tahun. Pukul dia andai kata enggan melakukan solat itu pada usia
10 tahun”. Berdasarkan hadis ini, jelas bahawa memukul atau merotan sebenarnya
adalah salah satu cara pendidikan yang dibenarkan dalam Islam. Walau
bagaimanapun merotan atau memukul adalah hukuman yang akhir selepas melalui
beberapa peringkat seperti nasihat, peringatan atau bentuk bimbingan. Di dalam
sistem pendidikan di negara ini, Kementerian Pendidikan (1999) telah telah
mengariskan 35 kesalahan berat yang membolehkan pelajar yang melanggar
kesalahan tersebut diberi hukuman rotan di punggung.
Antara kesalahan yang di katogerikan sebagai
‘berat’ ialah seperti menyimpan, membawa, menghisap atau terbabit dalam
kegiatan dadah, membawa menyimpan, menghisap atau mengedar bahan tembakau dan
membawa, meminum, menyimpan atau mengedar minuman keras atau sebarang benda yang
memabukkan atau menghayalkan. Selain itu, biadap terhadap guru, pengawas dan
murid lain juga turut dikategorikan sebagai kesalahan berat.
Turut disenaraikan sebagai kesalahan berat ialah
membuli, berjudi, mencuri serta mencetak, menerbit, mempamer, mengedar,
menyimpan rencana, majalah atau pita rakaman dan multimedia terlarang. Jika
didapati bersalah, pelajar berkenaan akan dirotan di punggung menggunakan rotan
ringan maksimum tiga kali. Sehingga hari ini, walaupun hukuman rotan masih
dijalankan namun, kesalahan disiplin di kalangan pelajar terus meningkat. Ini
terbukti dengan cadangan terbaru untuk memberikan semula kuasa merotan kepada
semua guru bagi membendung masalah disiplin yang semakin membimbangkan (Rafie2003).
Masih
relevankah hukuman rotan pada masa kini?
Kebaikan
- Ianya dapat memberi pengajaran supaya pelajar berkenaan insaf dan
tidak mengulangi kesalahan tersebut.
- Ianya juga dapat mendisiplinkan para pelajar dan bertujuan mendidik
agar pelajar tahu bahawa kesalahan yang dilakukan itu menyalahi peraturan
sekolah.
- Ianya dapat mencegah dan menghalang para pelajar daripada melakukan
kesalahan kerana pelajar takut dirotan.
- Pelajar akan lebih mudah dikawal dan mengikut peraturan sekolah
yang telah ditetapkan.
- Sesetengah pelajar lebih mudah menerima hukuman rotan untuk
memperbaiki diri. Contohnya seorang pelajar memberi tindak balas kepada
cara lemah lembut manakala seorang lagi mungkin memerlukan cara yang keras
untuk mambaiki kesalahan.
Kelemahan
- Dari segi psikologi, pelajar akan menanggung
perasaan malu akibat dirotan di khalayak ramai dan akan bertindak lebig
agresif.
- Guru disiplin akan menghadapi kemungkinan
pelajar akan membalas dendam terhadapnya. Ini terbukti apabila pernah
terpampang di dada akhbar, guru dipukul oleh pelajar yang tidak berpuas
hati dengannya akibat dirotan.
- Guru juga mengadapi kemungkinan implikasi
undang-undang jika ada ibu bapa pelajar yang tida berpuas hati anaknya
dirotan akibat kesalahan kecil.
- Kuasa merotan pelajar hanya diberikan kepada
guru disiplin dan pengetua. Ini membuatkan guru lain yang tidak diberikan
kuasa merasa bimbang dan enggan menanggung sebarang permasalahan yang
timbul jika merotan para pelajar dengan sewenang-wenangnya.
Kesimpulan
Rotan
hanya jalan yang terakhir bagi pelajar yang melakukan kesalahan disiplin. Ini
kerana tujuan hukuman hanyalah untuk memperbaiki tingkah laku yang tidak
diingini. Seseorang guru perlulah menggunakan kebijaksanaannya dan menggunakan
pendekatan seperti kaunseling, terapi tingkah laku, nasihat dan bimbingan. Hal
ini kerana pelajar yang dihasilkan oleh sekolah haruslah selari dengan apa yang
digariskan dengan rukun Negara dan falsafah pendidikan kebangsaan selain
mempunyai ciri-ciri akhlak, disiplin, agama, budaya, akademik dan sukan yang
baik.
Anda mungkin juga meminati:
http://kulanzsalleh.com/kuasa-guru-merotan-murid/
http://sarjana.tripod.com/denda3.html
http://syededlee.tripod.com/keunggulanislam/id141.html
http://epondok.wordpress.com/2009/06/17/rotan-antara-mendidik-dan-menambah-masalah/
http://laxmanajebat.blogspot.com/2008/04/rotan-pelajar-apa-kesudahannya.html
Anda mungkin juga meminati:
http://kulanzsalleh.com/kuasa-guru-merotan-murid/
http://sarjana.tripod.com/denda3.html
http://syededlee.tripod.com/keunggulanislam/id141.html
http://epondok.wordpress.com/2009/06/17/rotan-antara-mendidik-dan-menambah-masalah/
http://laxmanajebat.blogspot.com/2008/04/rotan-pelajar-apa-kesudahannya.html
saya sokong utk denda merotan yg melibatkan displin peklajar, tapi bagi merotan yg disebabkan dgn kesalahan kecil sepeteri pengawas tidak menjalankan tugas? semua pengawas di rotan . wajarkah ?
ReplyDeletemohon share cikgu..terima kasih.. :)
ReplyDeletesaya sokong kerana merotan dapat mendidik pelajar untuk berubah dan dapat mendisiplinkan diri
ReplyDeletemohon share ya :) utk debat ..
ReplyDeletemerotan bila patut. buat public canning. kuat sesebuah negara ialah anak muda yg berdisiplin. jadi tanggungjawb guru guru lan kan. kadang2 waris kecoh mcm ibu ayam tak sedaq dia yg terpijak anaknya.
ReplyDeletemohon share untuk presentation sekolah,terima kasih
ReplyDeletemohon share untuk presentation sekolah,terima kasih
ReplyDeleteMohon utk dikongsi.. Tk
ReplyDelete